grandhunters

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

grandhunters

grandhunters

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الصيد المصرى (منتدى عربى يتناول كل ما يخص الصيد والاسلحه)

khaled_shams
عبده هنتر
osamaboha
اسر
odin
gsober
taisonnn
mohd_wafik
galal khalifa
13 مشترك

تنبيه هام جدا وجود تلسكوبات مضروبة في السوق

galal khalifa
    galal khalifa

تنبيه هام جدا وجود تلسكوبات  مضروبة في السوق  Empty تنبيه هام جدا وجود تلسكوبات مضروبة في السوق

مُساهمة من طرف galal khalifa الخميس مارس 03, 2011 11:18 pm

الاخوة الاعضاء
    ظهر في الاسواق انواع من التلسكوبات الصينية مصنعة باسماء شركات عالمية مثل ( شركة بوشنال ) ( شركة تاسكو ) (شركة B S A )
    وكلها صناعة صينية تحت بير السلم وبها عيوب قاتلة والغريب ان اسعارها لا تتعدي 350 او 400 جنية وتباع في الاسواق عن طريق افراد بعينها باسعار تصل الي 800 جنية وللامانة هي لا تساوي اكثر من 300 او 400 جنية لان سعرها الاصلي من بلدها ولا يتعدي 200 جنية مصري شامل مكسب كبير للتاجر وبة عيوب في الانبوب الداخلي واهتزاز في العدسات ودخول الاضاءة الخارجية الي داخل التليسكوب مما يترتب علية زغللة في العين وطبعا كلنا عارفين التاجر الي انا بتكلم علية .
    زمن غريب ان من يستورد هذة التلسكوبات ليس لة علم او معرفة بالابعاد او النواع او الاضرار التي قد تنشاء من استعمال تلك التلسكوبات لانها غير مطابقة للمواصفات العالمية للبيئة ودا طبعا جشع وطمع هذا التجار .
    لنا الله في ضمائر المصريين الذي ليس لهم الا الجشع وقلة الضمير وسرقة الاخرين .
    mohd_wafik
    mohd_wafik

تنبيه هام جدا وجود تلسكوبات  مضروبة في السوق  Empty رد: تنبيه هام جدا وجود تلسكوبات مضروبة في السوق

مُساهمة من طرف mohd_wafik الجمعة مارس 04, 2011 2:46 am

ربنا يستر علينا من غش التجار ... من غشنا فليس منا .. الحمد لله على كل شئ ..
    taisonnn

تنبيه هام جدا وجود تلسكوبات  مضروبة في السوق  Empty رد: تنبيه هام جدا وجود تلسكوبات مضروبة في السوق

مُساهمة من طرف taisonnn الجمعة مارس 04, 2011 1:54 pm

طيب اجيب منين يا عمده انا المصدر الوحيد اللي اعرفه بيبيع صيني ب 750 و800 جنيه

ارجوك ان تدلني
    وكنت عاوز اسئل سيادتك هل ال tasco red dot مفيد وعملي

والف شكر واسف للإطالة
    galal khalifa
    galal khalifa

مُساهمة من طرف galal khalifa السبت مارس 05, 2011 12:17 am

taisonnn كتب:طيب اجيب منين يا عمده انا المصدر الوحيد اللي اعرفه بيبيع صيني ب 750 و800 جنيه

ارجوك ان تدلني
    وكنت عاوز اسئل سيادتك هل ال tasco red dot مفيد وعملي

والف شكر واسف للإطالة

ياباشا المصدر الي عندك بيجيب من عند نفس التاجر بس عايز اقول لك حاجة مهمة جدا هوة بياخد من عند التاجر بسعر 500 و550 وطبعا بيحط عليهم 250 جنية حلاوة مشال ويبيع ب 800 جنية سرقة علني
    اما موضوع Red Dot فهذا احتراع فاشل وغير مفيد في الصيد وسعرة لا يتعدي 150 جنية مها كان نوعة
    taisonnn

مُساهمة من طرف taisonnn السبت مارس 05, 2011 12:59 am

الله يكرمك علي النصيحة

طيب يا عمدة تنصحني اجيب ايه ومنين

ارجو النصيحة والتوجيه
    taisonnn

مُساهمة من طرف taisonnn الأحد مارس 06, 2011 4:34 am

لا اجد اي كلام لشكرك لانه مهما تحدثت لن استطيع التعبير عن مدي امتناني بالتحدث مع شخصية محترمه مثل سيادتك متمني ان التقي بسيادتك عن قريب ان شاء الله

واحب ان اشكر بشده المهندس المحترم طلعت بخيت علي التعاون معي
    gsober

مُساهمة من طرف gsober الأحد مارس 06, 2011 11:57 am

يعنى نجيب منين؟
    galal khalifa
    galal khalifa

مُساهمة من طرف galal khalifa الأحد مارس 06, 2011 9:05 pm

من وجهة نظري الشخصية ان الضرب بالنيشان العادي هو قمة المهارة ولكن تختلف الاذواق بين الناس وهذا حال الدنيا ..
    اما اذا وقعنا تحت جشع هذا التاجر فقلتة احسن لان نفس البضاعة بتتباع من اكثر من شخصة باسعار متفاوتة يعني الراجل بيكذب علي الناس ولو ليك حد في دبي ممكن تجيبة بل 350 جنية مصري واحسن الا نواع مش الكسر الي هو بيعة وعلي فكرة هو نفس التناجر الي كان بيبع البنادق الكورال ب 1500 جنية وحاليا بيبعها ب 900 جنية وتقدر تدخل منتديات اخري وتشوف
    odin

مُساهمة من طرف odin الإثنين مارس 07, 2011 4:22 am

والله يا استاذ جلال فعلا الف الف شكر
    بس فيها لو قلتلنا فلان الفلانى بيبيع كذا بسعر كذا وهو يسوا كذا عند فلان
    والله كدا احسن احنا احترنا فعلا وخصوصا ان الاسعار بينها وبين بعض اختلافات رهيييبه كل واحد بكلام وسعر
    والجداد اللى زينا تايهين
    والحق حق وميزعلش لو قلت
    وشكرا مره تانيه
    galal khalifa
    galal khalifa

مُساهمة من طرف galal khalifa الإثنين مارس 07, 2011 7:19 am

odin كتب:والله يا استاذ جلال فعلا الف الف شكر
    بس فيها لو قلتلنا فلان الفلانى بيبيع كذا بسعر كذا وهو يسوا كذا عند فلان
    والله كدا احسن احنا احترنا فعلا وخصوصا ان الاسعار بينها وبين بعض اختلافات رهيييبه كل واحد بكلام وسعر
    والجداد اللى زينا تايهين
    والحق حق وميزعلش لو قلت
    وشكرا مره تانيه

يا باشا الناس كلهم عارفين المستغلين بالسم والعنوان وكل شئ حتي المعلومات وعلي رأسهم تاجر الممنوعات الي من الاسكندرية وهو ايضا ياتي الي القاهرة واسمة الشيخ/ مجدي تخيل شيخ وبيبع بمائة سعر واخرين وانا مش عايز اذكر اسمائهم وكل الناس عارفاهم بس كل واحد حر في زمتة وضميرة مع الله
    odin

مُساهمة من طرف odin الإثنين مارس 07, 2011 11:05 am

شكرا يا استاذ جلال على اهتمامك
    بس فعلا كده احسن عشان بدل ماكل واحد يتخدع مره بنفسه نتعلم ونستفيد منكم
    ربنا يرحمنا من الغش والنصب
    اسر

مُساهمة من طرف اسر الثلاثاء مارس 08, 2011 12:43 am

معلش أستاذ جلال
    بعد إذن حضرتك
    ممكن ترشح لي نوع معين
    وهل يمكن يكون موجود في السعودية ؟
    وهل صحيح أن لو جيت أدخل به مصر : مش بيسمحوا
    وآسف على الإطالة
    ربنا يبارك في حضرتك
    osamaboha

مُساهمة من طرف osamaboha الخميس مارس 10, 2011 1:39 am

انا فعلا شوفت الشيخ مجدي اللي حضرتك بتقول عليه يا استاذ جلال شوفته لما انا كنت رايح عند ابوضيف وكان محل ابوضيف بشتري منه كميات
    osamaboha

مُساهمة من طرف osamaboha الخميس مارس 10, 2011 1:40 am

انا فعلا شوفت الشيخ مجدي اللي حضرتك بتقول عليه يا استاذ جلال شوفته لما انا كنت رايح عند ابوضيف وكان محل ابوضيف بشتري منه كميات
    osamaboha

مُساهمة من طرف osamaboha الخميس مارس 10, 2011 1:56 am

انا ليا استفسار عند حضرتك يا استاذ جلال

انا يوجد فرصة لشراء red dot تاسكو علي 150 ج وكمان انا مش بصتاد من بعيد بس عايز تجميع اسرع للنشان
    osamaboha

مُساهمة من طرف osamaboha الخميس مارس 10, 2011 1:57 am

انا ليا استفسار عند حضرتك يا استاذ جلال

انا يوجد فرصة لشراء red dot تاسكو علي 150 ج وكمان انا مش بصتاد من بعيد بس عايز تجميع اسرع للنشان
    galal khalifa
    galal khalifa

مُساهمة من طرف galal khalifa الخميس مارس 10, 2011 3:12 am

odin كتب:شكرا يا استاذ جلال على اهتمامك
    بس فعلا كده احسن عشان بدل ماكل واحد يتخدع مره بنفسه نتعلم ونستفيد منكم
    ربنا يرحمنا من الغش والنصب

يا باشا مافيش غش وان شاء الله سوف نكافح ضد هؤلاء الاشخاص وهم معرفوين بالاسم منهم طبعا الشيخ الي عامل شيخ وصديقة الي موجود في القاهرة م . ع
    galal khalifa
    galal khalifa

مُساهمة من طرف galal khalifa الخميس مارس 10, 2011 3:15 am

osamaboha كتب:انا فعلا شوفت الشيخ مجدي اللي حضرتك بتقول عليه يا استاذ جلال شوفته لما انا كنت رايح عند ابوضيف وكان محل ابوضيف بشتري منه كميات

هو موجود في كل مكان وبيبيع في كل حتة بسعر فاكر انها شطارة وفهلوة والموضوع مش ذقن الموضوع ضمير وفي ناس ضحايا لة كثر جدا
    زالغريب انة ضحك علي اقرب الناس لية وتنكر لكل من ساعدة
    galal khalifa
    galal khalifa

مُساهمة من طرف galal khalifa الخميس مارس 10, 2011 3:19 am

osamaboha كتب:انا ليا استفسار عند حضرتك يا استاذ جلال

والله يا استاذ / اسامة red dot لا يساوي 50 جنية لانة استخدامة خاص بالمسدسات وفي العمليات التكتيكية فقط والاقتحامات والنيشان العادي برقبتة اما الي عايز ينصب علي الناس ويقول انة حكاية ورواية فاعرف ان نصاب من الدرجة الاولي
    عبده هنتر
    عبده هنتر

مُساهمة من طرف عبده هنتر الخميس مارس 10, 2011 4:09 am

يا باشا الناس كلهم عارفين المستغلين بالسم والعنوان وكل شئ حتي المعلومات وعلي رأسهم تاجر الممنوعات الي من الاسكندرية وهو ايضا ياتي الي القاهرة واسمة الشيخ/ مجدي تخيل شيخ وبيبع بمائة سعر واخرين وانا مش عايز اذكر اسمائهم وكل الناس عارفاهم بس كل واحد حر في زمتة وضميرة مع الله [/quote]

حقيقي والله انا مره رحتله علشان كنت عايز سوسته للبندقيه الديانا24 بتاعتي راح بايع لي سوسته بـ20 جنيه وبعد اربع شهور أو خمسه بالظبط مبقتش نافعه خالص بس هو كان قايللي إن السوسته دي بلدي المهم هو ماقالليش على نوعها ولما سألته قاللي "ياعم لما تبوظ إبقى تعالى لي" وبعد ما باظط االسوسته رحتله وأول سؤال سألهولي قاللي إنت أخذتها بكام رحت قايله بـ20 جنيه المهم هوطلع بايع لي سوستة بندقيه رمسيس ولما عرفت منه كده مدتهوش الـ20 جنيه اديته 15 جنيه بالعافيه وزعل مني خالص علشان فاصلت معاه وقاللي " متتعاملش معايا خالص بعد كده"

وعلى فكره يا أ/جلال باشا
    مش كل من أطلق لحيته يبقى شيخ ومش كل من قرأ قرآن يبقى شيخ
    ولكن الشيخ الحقيقي هو من شيخه العلم فقط
    وكما قال بعض السلف الشيوخ ثلاثة :1/ شيخ شيخه الشيطان ، 2/ شيخ شيخه الدهر ، 3/ شيخ شيخه العلم.......والله أعلم
    khaled_shams

مُساهمة من طرف khaled_shams الخميس مارس 10, 2011 10:45 am

-------------------------------------------------------------------------------------

عدل سابقا من قبل khaled_shams في الخميس مارس 17, 2011 8:00 pm عدل 1 مرات
    اسر

مُساهمة من طرف اسر الخميس مارس 10, 2011 11:43 am

galal khalifa كتب:ودا طبعا جشع وطمع هذا التجار .
    لنا الله في ضمائر المصريين الذي ليس لهم الا الجشع وقلة الضمير وسرقة الاخرين .
    ربنا يعوض عليك خير

لكن على كده الواحد يشتري من أين ؟
    يظهر الموضوع صعب جدا
    ياريت أستاذنا جلال بيه ربنا يحفظه ويبارك له ينصحنا
    ahmed_su

مُساهمة من طرف ahmed_su الخميس مارس 10, 2011 2:23 pm

السلام عليكم

النهاردةعصرا بعد ما قريت فى المنتدى الاخر شكر الناس

فى الشخصية المذكورة (ه.س)ومدى اخلاصه وتقاه ... قلت اكلمه

واعرفه بنفسى واسئله بعض الاسئلة وكان كلامه نفس الاسلوب مع أ/ خالد شمس

وان كان بدء حديثه بحديث طويل عن الرسول الكريم عن البركة التى ينزعها الله

من التاجر الغشاش والمخادع فشكرته وقولتله ربنا يبركلك ودار حديث طويل عن الفرز

الاول والتانى وكل ما احاول ان افهم منه شىء يراوغ ويجاوب اجوبة مالهاش معنى

وبيحاول يوجهنى لنوع معين من البنادق نمرة واحد مع ان طلبى نمرة 2

وانها الافضل ... و والخ واضح انه عنده قطعة عاوز يخلص منها

وبعدين تقريبا قفل تليفونه علشان ما يكملش الحديث مع انى حاولت الاتصال بيه

اكثر من مرة - محاولته اصطناع التقوى مبالغ فيه جدا وهوما كشفه مبكرا

الحمد لله ما وقعتش ضحية ليه - شكرا جلال بك وشكرا لكل الاعضاء المحترمين
    [i]
    Peaceful Warrior

مُساهمة من طرف Peaceful Warrior الخميس مارس 10, 2011 7:09 pm

السلام عليكم
    استاذ خالد شمس
    انا جيديد فى مضوع الصيد وصراحه لقيت المنتدي اللى بتقول عليه التاني قبل ما الاقي المنتدى ده وسجلت هناك الاول ومن الاخر زي ما انت بتقول انا من الناس اللى كات بتقول محتاجين خبره الاستاذ ه فى كزا وكزا عشان مش لقيت حد يقول انه حصل منه حاجه فاعتبرت انه يستاهل الثقه اللى اناس مدينهاله وكنت ناوي اجيب منعنده بس لو كت جبت حاجه وطلعط وحشه كان هيبقى زنبك انت وزنب كل واحد اتظلم منه ومقالش عشان الناس تحترس
    زي ما حضرتك قولت الكلام ده هنا لازم تقوله هناك وتعمل موضوع تحط فيه الصور ديه وتطلب تفسير منه بكل ادب وتسيبه يرد ويدافع عن نفسه
    انا كت متردد اكتب الكلام دوه واقولك كدهوه عشان مش ابقى سبب فى ضرر شغله بس الحق حق ولو انت بتظلمه ربنا هيكرمو وشغله مش هيتاسر وهياخد رزقه ولو هوا مش كويس بجد يبقى انت رضيت ضميرك وحزرت الناس منه بس مش ينفع تقول مليش دعوه وزنب الناس فى رقبت كل واحد اشترى حاجه ولقى فيها عيب ومقالش وبقى سلبي

وبعتزر ان اول مشاركه ليا تكون كده كانت نفسي تكون مشاركه تعارف او مشاركه مفيده بس اما قريت كلامك دمى انحرق وقولت لازمن اسجل واقول الكالم دهو

Peaceful Warrior

مُساهمة من طرف Peaceful Warrior الخميس مارس 10, 2011 7:25 pm

خالد ارجوك شوف الخاص عندك
    khaled_shams

مُساهمة من طرف khaled_shams الخميس مارس 10, 2011 8:06 pm

تم عمل الموضوع
    osamaboha

مُساهمة من طرف osamaboha الجمعة مارس 11, 2011 1:14 am

الله اكبر عليكو ياشباب علي المعلومات القويه دي ولا تبخلوا عنا بشيء والحمد الله يكشف المستور وغش التجار
    osamaboha

مُساهمة من طرف osamaboha الجمعة مارس 11, 2011 1:15 am

طيب في الموضوع يا اخ خالد شمس
    اسر

مُساهمة من طرف اسر الجمعة مارس 11, 2011 8:49 am

galal khalifa كتب:الاخوة الاعضاء
    ظهر في الاسواق انواع من التلسكوبات الصينية مصنعة باسماء شركات عالمية مثل ( شركة بوشنال ) ( شركة تاسكو ) (شركة B S A )
    وكلها صناعة صينية تحت بير السلم وبها عيوب قاتلة والغريب ان اسعارها لا تتعدي 350 او 400 جنية وتباع في الاسواق عن طريق افراد بعينها باسعار تصل الي 800 جنية وللامانة هي لا تساوي اكثر من 300 او 400 جنية لان سعرها الاصلي من بلدها ولا يتعدي 200 جنية مصري شامل مكسب كبير للتاجر

كلام صحيح 100%
    التلسكوب الصيني (Bushnell 3-9x40) فعلا على موقعه بـ($15.79)!!!!!!
    يعني بالظبط بـ(93.4057) جنيه مصري
    وأغلى شحن له إلى مصر بـ ($51.29)
    يعني بالظبط بـ(303.406) جنيه مصري
    يعني ثمن التلسكوب كله = 396.8117 جنيه مصري

فعلا زي ما قال أ/جلال بالضبط :
    galal khalifa كتب: اسعارها لا تتعدي 350 او 400 جنية وتباع في الاسواق عن طريق افراد بعينها باسعار تصل الي 800 جنية وللامانة هي لا تساوي اكثر من 300 او 400 جنية لان سعرها الاصلي من بلدها ولا يتعدي 200 جنية مصري شامل مكسب كبير للتاجر

مشكلة
    ياريت جلال بك يقولنا نشتري إزاي ، من أين ؟
    galal khalifa
    galal khalifa

مُساهمة من طرف galal khalifa السبت مارس 12, 2011 12:58 am

عبده هنتر كتب:يا باشا الناس كلهم عارفين المستغلين بالسم والعنوان وكل شئ حتي المعلومات وعلي رأسهم تاجر الممنوعات الي من الاسكندرية وهو ايضا ياتي الي القاهرة واسمة الشيخ/ مجدي تخيل شيخ وبيبع بمائة سعر واخرين وانا مش عايز اذكر اسمائهم وكل الناس عارفاهم بس كل واحد حر في زمتة وضميرة مع الله

حقيقي والله انا مره رحتله علشان كنت عايز سوسته للبندقيه الديانا24 بتاعتي راح بايع لي سوسته بـ20 جنيه وبعد اربع شهور أو خمسه بالظبط مبقتش نافعه خالص بس هو كان قايللي إن السوسته دي بلدي المهم هو ماقالليش على نوعها ولما سألته قاللي "ياعم لما تبوظ إبقى تعالى لي" وبعد ما باظط االسوسته رحتله وأول سؤال سألهولي قاللي إنت أخذتها بكام رحت قايله بـ20 جنيه المهم هوطلع بايع لي سوستة بندقيه رمسيس ولما عرفت منه كده مدتهوش الـ20 جنيه اديته 15 جنيه بالعافيه وزعل مني خالص علشان فاصلت معاه وقاللي " متتعاملش معايا خالص بعد كده"

وعلى فكره يا أ/جلال باشا
    مش كل من أطلق لحيته يبقى شيخ ومش كل من قرأ قرآن يبقى شيخ
    ولكن الشيخ الحقيقي هو من شيخه العلم فقط
    وكما قال بعض السلف الشيوخ ثلاثة :1/ شيخ شيخه الشيطان ، 2/ شيخ شيخه الدهر ، 3/ شيخ شيخه العلم.......والله أعلم
    [/quote]

كلامك صحيح ومنطقي لان الضمير اهم من التدين وهو شخص ما عندوش ضمير ولا تدين وهو بيضحك علي كل الناس فاكر انة دية شطارة ولكني اؤؤكد لك ان نهايتة قريبة جدا وها يروح في مصيبة في اقرب وقت
    galal khalifa
    galal khalifa

مُساهمة من طرف galal khalifa السبت مارس 12, 2011 1:04 am

khaled_shams كتب:أ/جلال
    انا اشتريت واحد من دول
    مش عارف ليه اليومين دول موعود بالحاجه المضروبه و البايظه
    و اشتريته من واحد فى المنتدى التانى
    اكيد حضرتك تعرفه هو ه.س.
    المهم كلمته اول مره عمال يقوللى يا أخى و مش عارف ايه , و دايما يختتم كلامه ليك على الخاص بالجمله دى "حفظك الله و رعاك" انا قلت الراجل ده شكله راجل محترم و حتى كنت مره هغلط و انا بكلمه و اقله يا شيخ ه.
    و اتفقت معاه على السعر 725 (على فكره السعر اصلا كان 650 اول ما بدأ الموضوع و خلال اسبوعين اتحول السعر ل 725 و 750 كمان)

اتفقت معاه على الميعاد و كده و قابلته و استغربت جدا لما لقيته مش ملتحى (علشان طريقة كلامه فى التليفون)و بعدين لقيته مقابل اتنين تانيين غيرى و كده و قابلنى و سلم عليا و باسنى
    المهم اخدت منه تيليسكوب المفروض انه BSA sweet 3-9 * 32 و قاللى انا اتفقت معاك على كام قلتله 725 قاللى انا اصلى مش فاكر و بعدين قاللى وطى صوتك بقى علشان انا بايعه للراجل ده ب 750
    و فتحته و بصيت عليه بس ما ركزتش قوى
    ما اكتشفتش الحاجات اللى فيه غير لما روحت

و هورى حضرتك الصور بتاعته
    ده مش مضروب بس
    ده مضروب ضرب مبرح

ادى اول صوره للعلبه شوفو شكل التيليسكوب اللى عليها

تنبيه هام جدا وجود تلسكوبات  مضروبة في السوق  Dsc00978mg

و دى صورة التيليسكوب اللى جوه العلبه (شكل تانى خااااالص)

تنبيه هام جدا وجود تلسكوبات  مضروبة في السوق  Dsc00977i

و هوريكم شوية حاجات
    طبعا العلبه مكتوب عليها sweet
    بس لو جيت تبص على العدسه الأماميه هتلاقى مكتوب deerhunter و ده نوع تيليسكوب تانى من bsa

تنبيه هام جدا وجود تلسكوبات  مضروبة في السوق  Dsc00976eo

و لو بصيت على البادج اللى فى الجنب هتلاقى مكتوب bsa contender و ده نوع تانى خالص من bsa

تنبيه هام جدا وجود تلسكوبات  مضروبة في السوق  Dsc00975hv

و لما تيجى تبص على الturrets بتاعة ظبط التيليسكوب هتلاقيها حاجه تعبانه خالص غير اللى على العلبه من بره

تنبيه هام جدا وجود تلسكوبات  مضروبة في السوق  Dsc00979gl

طبعا العلبه عليها اتنين ستيكر كده مكتوب عليهمbsa بيتقطعو ساعة ما تيجى تفتح العلبه

و على فكره على المنتدى التانى الناس بقت مدياله حجم كبييير قوى و بقى فيه ناس بتكتب (احنا محتاجين خبرة استاذ ه.س. علشان كذا و كذا)

و عامل موضوع هناك اسمه "مهم جداً للاعضاء عند شراء اى شىء"

و بيسوق فيه لبضاعته على اساس انه بيحمى الناس من استغلال التجار

تخيل حضرتك الراجل ده عامل حركه خبيثه جدا
    مستغل ان ناس كتير عايزه تشترى نوريكا جت و بيقول ان عنده منها فرز اول و فرز تانى (و هو مستغل فى الموضوع ده كتر الكلام اللى اتكتب عن موضوع الفرز و انا نفسى كنت من الناس اللى اتكلمو عن الموضوع ده)
    بيقول ايه بقىىى

الفرز الأول ب 1800
    و التانى ب 1500

و باع لناس فعلا على 1800

و انا عارف ان السعر ده غالى و ان محدش هيبقى عايز يشترى بندقيه جديده "فرز تانى"

ده عند فتح الله اللى الناس بتقول عليه غالى كانت ب 1650
    و أ/ جلال كان عارض سعرها هنا قريب ب 1500 اللى هى نمره واحد
    و انا اكدت علي الراجل تقصد العيار واللا الفرز قاللى لأ الفرز

حتى انا لما قابلته سألته على موضوع الفرز ده قاللى لأ ده موضوع طويل و خليه فى التليفون و بتاع

و بعدها على المنتدى انا قلتله طب ماتقولنا على عيوب الفرز التانى هل بتبقى عيوب جامده
    علشان لو كده بلاش تحط سعرها خالص

قاللى مانا اللى بيشترى بوضحله عيوب الفرز التانى و كده و هو حر

و كررت سؤالى ده تانى قلتله طب ياريت يا استاذ ه. تقولنا على الفروق بين الفرز الأول و التانى فى النوريكا جت

و لا فتح بقه و انا عارف انه دخل المنتدى بعدها بس هو مش لاقى حاجه يقولها.

بس ده كل اللى كان نفسى اقوله
    و حسبى الله و نعم الوكيل

بكل اسف انت اشتريت اسواء نوع في السوق ودا كان ب 400 جنية وكان المدعو / مجدي بيدلل علية وفية مشكال بالزوفة يا جماعة هذا اررجل نصاب نصاب وغير امين ودائم التجارة في كل ماهو ممنوع وكاذب ويأخذ من الذقن والتدين ستار لكل الاعيبة التي تعتمد علي غش الناس ختي البنادق الي بيبعها كلها معاد اصلاحها وطلائها وبيبع للناس علي انها جديدة ومتفق مع محل لصناعة الكرتون بيعمل لة كراتين جديدة وشغال غش وسرقة في الناس حتي السوست بيعملها او بيشتريها من عند فتح الله وبحطها في كيس وبيضحك عيل الناس منة لله ربنا مش ممكن يبارك لة ابدا شغل نصب وعلي فكرة الراجل دا اصلة مبلط قيشاني وسيراميك دخل المجال ازاي دا سؤال يطول شرحة وان شاء الله لينا مسلسل تتابعي عنة وازاي قدر يدخل وبيجيب الحاجات
    يو مهربة من الصبن في كراتين بتاعت ادوات الديكور علشان كدا نان اطلقت علية اسم (( ابو كرتونة )).

وانا احذر من التعامل معاة نهائيا
    أبو يوسف

مُساهمة من طرف أبو يوسف الأربعاء أبريل 06, 2011 3:25 am

ربنا يخلف عليك يا اخي

واحتسب هذا الامر عند الله سبحانه وتعالى
    Roshdy

مُساهمة من طرف Roshdy الأربعاء أبريل 27, 2011 10:06 pm

مشكورين جدا يا جماعة لتحذيركم هذا
    انا لسة مبتديئ وناوي اشتري وسجلت هنا وفي المنتدى الآخر ، وجزاكم الله خير على هذا التحذير ، وياريت تحذروا منه هناك ايضا او تراسلوا الادارة مباشرة

مواضيع مماثلة

-

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مارس 28, 2024 10:55 am