grandhunters

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

grandhunters

grandhunters

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الصيد المصرى (منتدى عربى يتناول كل ما يخص الصيد والاسلحه)

galal khalifa
gsober
ايهاب ابو الوفا حمدى
the king angel
george
9 مشترك

تجربه لمده 4 ايام للبندقيه الكرال التركى

george

تجربه لمده 4 ايام للبندقيه الكرال التركى  Empty تجربه لمده 4 ايام للبندقيه الكرال التركى

مُساهمة من طرف george الإثنين يناير 10, 2011 8:41 am

بعد التحيه للجميع كل من كتب عن البندقيه الكرال
    انا نابعت مواضيع كتير عن الكرال وناس بشكر فى البندقيه جدا وناس مش اوى لكن تقول البندقيه حلوه على قد فلوسه
    قولت انا هجيب البندقيه دى يمكن تطلع حلوه ده اللى هيدفع فيه مش فلوس
    وحصل البندقيه بالنسبةالى بعد مجبته اول يوم يعنى صوت قوى لكن مفيش القوه الجباره اللى الناس عماله تكتب عليه
    وسامع حجات بتاكل فى بعضيه وانا بعمر البندقيه قولت البندقيه جديده لسه وضرت رشايه عدت لوح خشب تخانته 3 سم قولت كويس قولت افك البندقيه واشحمه فكته
    ولقيت ذراع التعمير بينحر فى البندقيه وانت بعمره مجموعه زناد تقيله وسيئه عدى يوم بعد مشحمته وركنته وقولت اجربه تانى الاحتكاك خف عشان الشحم والمفاجئه اضرب بالبندقيه واكنى بضرب ببندقيه قوته لا تتعدى 150 متر الرشايه بتقف على اول لوح الخشب مبتخترقهوش وحسيت اكنى السوسته اتكسرت جوه دبعد بالظبط بعد مضرت بيه بتاع عشره رشات روحت حطته تانى فى الكرتونه ومع السلامه بعته ودى الكرال اللى كل الناس عماله تقول حلوه على قد فلوسه طيب منا بدل مدفع الف جنيه استنه شويه وادفع الفين واجيب حاجه مضمونه
    انا اسف انى طولت عليكم بس انا بقول تجربتى عشان انا شايف ان البندقيه دى واخده حجم اكتر من حجمه
    اتمنه انى اكون افدت الناس اللى بديه الهوايه دى عشان متخسرش فلوس على الفاضى
    وانا سعيد جدا انى موجود فى المنتدى الجميل ده والنظام اللى فيه جميل جدا
    the king angel
    the king angel

تجربه لمده 4 ايام للبندقيه الكرال التركى  Empty رد: تجربه لمده 4 ايام للبندقيه الكرال التركى

مُساهمة من طرف the king angel الإثنين يناير 10, 2011 11:54 am

اولا استاذ جورج نحن اكيد اكثر سعاده بوجود اناس امثال حضرتك
    ممن لهم خبره بالصيده وينقولون تجاربهم حرصا علي مصلحه وسلامه الاخرين اخوانهم
    حقيقي كثر الكلام عن البندقيه التركيه
    بس ممكن برضو حضرتك تقول في الاخر مسأله حظوظ شويه
    شوفت بعض الاخوه جابوها ومبسوطين جدا من ادائها واحدهم قال انها اخترقت مله سرير

علي العموم هيه البندقيقه يفضل اول لما تشتريها تشحمها وتزيتها كويس علشان بيكون فيها رايش كتير
    وكمان في اصداره جديد بيقولو عليها كرال ماجنوم
    اللي ليها دبشك احمر بيقولو تقفليها حسن والفنش اعلي
    وبتفرق في حدود 100 جنيه

علي العموم حظ موفق للجميع
    وننتظر مراجعاتك لبنادق اخري بإذن الله
    فلا تحرمنا من خبراتك
    للامام
    ايهاب ابو الوفا حمدى
    ايهاب ابو الوفا حمدى

تجربه لمده 4 ايام للبندقيه الكرال التركى  Empty رد: تجربه لمده 4 ايام للبندقيه الكرال التركى

مُساهمة من طرف ايهاب ابو الوفا حمدى الإثنين يناير 10, 2011 1:13 pm

بالفعل سيدى تحليلك الى حد كبير صائب لماذا لانه كما اوضحنا سلفا ان البندقية كرال جيدة ولكن هى صناعة تركية والصناعات التركية قد يغلب عليها التذبذب وعدم الجودة بمعنى قد تجد بنادق رائعة واخرى فيها بعض العيوب البسيطة نتيجة عدم الجودة ويبدو ان الاستاذ جورج لم يكن موفقا فى شرائه ومع ذلك لايمنع ان البندقية جيدا جدا اما عيوبها فقد شرحناها من وجهة نظرى الشخصية فى موضوع اخر منعا للتكرار وهناك ملحوظة اخرى الا وهى ان الكرال 2 افضل من ا من حيث دقة الاهداف لان قوة البستم مع نمرة واحد تسبب اهتزاز شديد وقوة ارتداد هائلة وعدم دقة الاهداف اما 2 فالنتيجة افضل بكثير والله اعلم .
    gsober

مُساهمة من طرف gsober الإثنين يناير 10, 2011 2:13 pm

انا معايا كرال ماجنوم الدبشك الاحمر
    وكويسه معايا
    galal khalifa
    galal khalifa

مُساهمة من طرف galal khalifa الإثنين يناير 10, 2011 9:25 pm

قبل اي شئ كل عام وانت طيب يا جورج بمناسبة اعياد الميلاد المجيدة
    اهلا بيك معانا اخ وصديق ومحب للهواية
    بالنسبة للبندقية الكورال انا اتكلمت عنها اكثر من مرة في منتديات كثيرة جدا وهي بندقية بطبيعة الحال ليست علي مستوي البنادق العالية والشهيرة وبالنسبة الي سعرها مقبول جدا في ظل الاسعار الفلكية الموجودة في مصر وبما انها اول بندقية تدخل الاسواق المصرية بعد القيود علي الاستيراد من الخارج فهي حديث المدينة بل مصر كلها ....
    وانا مازلت عند رائي وهو سؤال هامن جدا لية معظم من يشتريها بيعرضها للبع بعد فترة قليلة؟؟؟

مثال تحليلي يخضع لمعايير التاكيد او الرفض
    علي سبيل المثال لو تم استيراد 500 بندقية وتم بيع 250 منها ومن خلال التجربة والاراء اكثر من 150 عارضين البندقية للبيع بعد الشراء في ((( مصرواي -- المنتديات -- الوسيط -- بين الاعضاء )))
    يبقا اية السبب
    الاحتمالات
    1- انها مش مريحة الصياد
    2- فيها عيوب ومش عاجباة
    3- اكتشف انها مش مناسبة وفيها مشاكل (( تم ذكرها من قبل في موضوع عن الكورال ))
    4- ان عايز يغير ويجيب الاحسن

التحليل
    تم بيع اكثر من 50 % من البنادق وتم الشكوي من اكثر من 55% منها يبقا اكيد فيها عيب

وفي بنادق منها جميلة وشغالة مع الصياد بس الموضوع اتجاهات بيعية الصياد بيقول انها وحشة وفيها مشالك

والتاجر بيقول انها احسن من الماجنوم 350 كلا حسب رغباتة واهدافة
    درويش511

مُساهمة من طرف درويش511 الإثنين يناير 10, 2011 11:16 pm

صح لسانك يا عمدتنا كلام فعلا لا يقال شئ بعدة
    كلام حضرتك صح وانا كنت شفت حواراتك على البندقية دية بالتحديد وكل اللى حضرتك قلتة بيحصل فعلا وبنشوفة اليوم
    رؤيا مستقبلية صائبة من شخص يمتلك الخبرة ليفيد من حولة بها
    george

مُساهمة من طرف george الأربعاء يناير 12, 2011 10:07 am

مساء الخير يا جماعه
    على فكره انا البندقيه اللى كانت معايا هيه اللى دبشك بتاعه احمر اللى بتقولو عليه ماجنوم انا مش فاهم ازاى الناس بتقارنه ب 350 ماجنوم ده خصاره فيه الاسم عموما انا يا استذه انا حبيت انصح الناس وياريت الناس متديش بس البندقيه دى اكتر من حقه

سلاااااااااااام اتمنلكم اوقات سعيده
    galal khalifa
    galal khalifa

مُساهمة من طرف galal khalifa الأربعاء يناير 12, 2011 8:02 pm

صباح الفل يا جورج
    كلا يبكي علي ليلاة بمعني اية ان كل واحد عايز يروج سلعة بتكون من وجهة نظرة هي احلي سلعة في الدنيا مرة الماجنوم مرة المتطورة مرة الدفعة الثانية مرة دبشك بني مرة كروهات ومش عارفين ها يطلع عليها اية تاني وكل الناس بتجري علي الرخيص من غير ما تعرف اية المواصفات والعمر الافتراضي ويجربها وكبعا اواحد داخل في الموضوع جديد ومش فاهم حاجة عن البنادق بيجري يشتريها واهو بقا اسمة صياد..
    وفي ناس جبيتها مرحلة انتقالية وبعدين تغير بعد كدا لان الظروف تحتم ذلك او عندها بنادق تانية وجابت دية معاها نظرنا لرخص سعرها بالمقارنة باي بندقية مكن ذات السرعة وهذا امر مقبول جدا..

ولكن بطبيعة الحال هي بندقية علي قدها ومناسبة في سعرها فقط لاغير وفيها مشاكل بالهبل والموضوع كلة ترويج بدون وعي ناضج واخضاع الي التجارب الفعلية بمعني اية ..
    ****ان البدقية سعرها الاساسي الي جاءت بية لا يتعدي 40 الي 50 دولار
    ****اول ما نزلت كانت بتتباع ب 1500 الي 1700 جنية والناس اشترت علي هذا السعر
    ****السعر وصل الي 950 جنية ولسة نازل تاني
    **** المفروض انها تتباع بما يزيد عن 500 جنية دا السعر النهائي
    **** والدليل علي كلامي تفاوت سعرها الكبير والرهيب في خلال اربع شهور يعني لو هي كويسة ها يحصل كدا
    ولنا الله في افعال التجار او الي عاملين نفسهم تجار
    super

مُساهمة من طرف super الخميس يناير 13, 2011 1:05 am

السلام عليكم
    طبعا تحليل العمدة منطقى جدا ان البندقية بتتباع بعد فترة قصيرة
    من الشراء حاجة تخوف فعلا ولكن زى ما الاخوة اجابو السعر حاليا
    مناسب وخاصة للمبتدىء يا ريت خبراء المنتدى ينصحوا ببندقية بديلة اثبتت كفاءة وتكون فى حدود نفس السعر
    eng_ahmed a.alalem

مُساهمة من طرف eng_ahmed a.alalem السبت يناير 15, 2011 2:58 pm

واللة يا جماعةانا ليا راي خاص حول البندقية
    دلوقتي حضرتك اشتكيت ان قوتها قلت جدا في غضون ايام ودة شئ يسبب صدمة للناس كلها
    لكن انا قوتها قلت معايا في يوم واحد للنص والتاني كانت يا دوب بتتحشر في الخشب
    لكن انا حسبتها بعقل لو السوستة مصنوعة من صفيح قوتها مش هتقل كدة فا اكيد في عيب تاني
    وفعلا اكتشفت ان الجلدة الي حولين بيت الرشة بتسرب وطبعا حلها بسيط جدا وغير مكلف
    وثانيا لو حسبنها حنلاقي البندقية دي 950 +500 سوستة وزناد اسباني تبقي 1450 جنية وبتضاهي الشادو 1000 الي سعرها دلوقتي لا يقل عن 2000 جنية طبعا ستظل التركي فرصة ممتازة لمن اراد الصيد ولم يرد المنظرة بالاسلحةولكم كل احترام وتقدير
    المستشار
    المستشار
    Admin
    Admin

مُساهمة من طرف المستشار السبت يناير 15, 2011 3:32 pm

حتى لو غيرت الجلبه ومجموعه الزنادمش ممكن هتتساوى والشادو 1000 اللى يجيب الكورال بيجبها على عيبها ويقوم بصيانتها صيانه دوريه وطبعا البنادق الغاليه مش مساله منظره الغالى ثمنه فيه من حيث الدقه والقوه التى تستمر الى مدى طويل جدا والصياد الحقيقى واللى بيفهم يعرف مثلا انى اللى بيصطاد بى اس ايه مش هيقدر يلمس الكورال ولكن انا مع الراى انها مرحله انتقاليه وبتأدى الغرض الى فتره يتسنى للشخص نفسه توفير بندقيه اخرى اعلى شويه وهكذا حتى يمتلك ما يريده فى النهايه وتقبل تحياتى
    galal khalifa
    galal khalifa

مُساهمة من طرف galal khalifa السبت يناير 15, 2011 8:49 pm

المهندس احمد شرف لنا ان تكون ضمن مجموعة منتدي الصفوة
    بطبيعة الحال لا يمكن للبندقية الكورال ان تكون شبيهة للبندقية الرائعة الشادو 1000 من انتاج شركة جامو العالمية والتي تعد من اولي الشركات في العالم في المبيعات حول العالم وذلك لاخر احصائيات التسويق والمبيعات العالمية ..
    واذا كان الموضوع تغيير سوستة كان الاغلبية العظمي من الناس اشتتروا البنادق الصينينة وغيروا السوستة واصبحت بنادق من العيار الثقيل علي مستوي العالم
    يا اخي
    1 - هذة البندقية دخلت الي الاسواق علي انها لعب اطفال ولذلك سمحت لها وزارة الداخلية بالدخول
    2 -اذا اشتريت البندقية التركية سوف تلاحظ ان الكرتونة مكتوب عليها صنع في اسبانيا
    3 - اؤؤكد لك انها صناعة صينية لحساب شركة كورال التركية
    4 - ثمن هذة البندقية في الخارج لا يتعدي 40 دولار
    5 - ثمن هذة البندقية اول نزولها كان 1500 جنية وحاليا 900 جنية وهذا النزول في خلال 4 اشهر فقط لا غير
    يا اخي هذة البندقية تصلح للبداية فقط وبعد 6 اشهر ها تكون متهالكة وانا جبيت بندقية شادو 1000 مخصوص علشان اقارن بينهم وبطبيعة الخال مقارنة ظالمة للبنادق الاسباني
    لك التحية والشكر
    eng_ahmed a.alalem

مُساهمة من طرف eng_ahmed a.alalem الثلاثاء يناير 18, 2011 8:39 pm

سيادةمستشار واستاذي جلال خليفة
    اشكركم علي الاهتمام بتعليقي والرد وثانيا انا اسف لتاخيري جدا في الرد
    اولا من كلام حضراتكم يتبين ان احنا اتفقنا انها من افضل البنادق للبداية في عالم الصيد
    ولكن ليا سؤال بسيط بعد اعتباري غيرة السوستة والزنادوالجلدة (وهذا ما حدث معي في الزناد والجلدة فقد غيرتهما -ولم يكن هناك عيب في الزناد-)
    واريد ان اصف لكم الحال معي واحتاج الي اجاباتكم
    البندقية دقيقة وقوتها متوسطة ووزنها خفيف وشكلها جميل وبصتاذ بيها
    السؤال الان هل انا محتاج اي شيئ زيادة لاكون صياد ؟
    وثانيا في ردي البسيط علي النقاط الي حضرتك طرحتها
    البندقية ليست صيني وطبعا الموقع الرسمي يثبت هذا الكلام
    ثانيا هي لو صيني ودة تقدير حضرتك لماذا حضرتك بتهاجمها ولاتهاجم كل المنتجات الصيني الباقية معي ان حضرتك في مواضيع سابقة كنت بتؤيد الصيني
    للصيادين كبدايةولم تهاجمها مع ان الصيني ليس افضل من التركي
    ثالثا ان موضوع نزول سعرها دة معتاد جدا جدا في دولتنا الجميلة بسبب الاستغلال ونزول سعرها ليس بعيب وهذا يحدث في منتجات لها اصالتها وفي غير مجال البنادق (مثل موبايل نوكيا ينزل ب 4الاف وبعد 5شهور بعتوا ب الفين ونص)وهذا حدث معي شخصيا لكن هل هذا لعيب في الموبايل لا ولكن هذا سلوب تجارة معروف
    واعتقد فعلا ان احنا يا نفعل شيئ من اثنين اما ان نبخس بالبندقية حقها واما ان نرفع بها السماء وفي الحالتان سنكون مخطئيين وظالمين
    فا الوسطية اهم شيئ وربنا يبارك لحضرتك في بنادقك الجميلة انت وسيادة المستشار وارجوا ان لا اكون اطلت وصدقوني انا لا اتحدث معكم لمجرد الجدال
    ولكن لاظهر حقيقة وفي النهاية ارجوا ان يوفقني اللة في شراء بندقية غيرها وافضل منها ولكن ساظل علي رايي انها من افضل البنادق بالنسبة لسعرها
    galal khalifa
    galal khalifa

مُساهمة من طرف galal khalifa الثلاثاء يناير 18, 2011 9:51 pm

العضو المحترم احمد
    تحية طيبة لك
    اولا : احناما قلناش انها افضل الحلول للصياد الي ها يبداء احنا قلنا انها كويسة كبداية
    ثايا : عيب الزناد سوف تلاحظة بعد فترة وليس مباشرة واسال محلات الاصلاح انا مش عندي البندقية
    ثالثا: معى الاحترام الكامل لك هناك مقومات كثيرة علشان اي شخص يبقا صياد مش البندقية
    رابعا: تفسر بقية ان مكتوب علي العلبة بتاعتها صنع في اسبانبا علي الرغم انها تركي ؟؟؟
    خامسا: انا لم اشكر في الصيني الا في بندقية واحدة فقط وهي البام 21/22 ويكمن الرجوع الي
    اسهاماتي في تحليل البنادق خلال اكثر من منتدي ...
    سادسا:الصيني افضل من التركي والدليل ان في صيادين معاهم الصيني البيونير والبام 15/16/18/
    وبقلهم اكثر من 15 سنة بيضربوا بيها وخاصة البام 21 والاومركس ...
    سابعا: بالنسب لموضوع السعر اختلف معاك كليا وجزئيا في النقطة دية جميع بنادق ضغط
    الهواءزيادة مستمرة بدايو من الصيني الي كان ب 180 جنية الي الديانا الي كانت ب 600
    جنية وشوف الاسعار الصيني ب 1800 والديانا ب 6000
    ثامنا: هناك فرق كبير جدا ولا وجة للمقارنة بين الموبايلات والبنادق مقارنة في غير محلها
    تاسعا: حق الرد مكفول الي الجميع وليس الموضوع جدلي علي الاطلاق ولكن عندما تخرج لرحلة صيد
    ويكون صيادين معهم مثلا نوركا مارفك او بي اس او ديانا سوف تعرف عن ماذا نتكلم وسوف تري الفرق بنفسم وتحكم..............

واخيرا وليس اخرا سبق ان نوهنا اكثر من مرة في اكثر من مشاركة ان البندقية سعرها مناسب جدا ولكن من الخطا والخطأ الكبير ان تحتل مكانتها بين العمالقة ابدا والموضوع بعيد عن الحقيقة التي تروج لهذة البندقية من انها فتاكة وجبارة امال الديانا او البي اس نقول عليها اية بلاش المارفك ولا الهانتر 440 ولا الشادو ولا حتي البام 21 الي سعرها مقاب ليها
    لك التحية والشكر
    george

مُساهمة من طرف george الأربعاء يناير 19, 2011 4:50 am

مساء الخير طبعا بعد كلام الاستاز جلال لا يوجد كلام ولكن انا معنديش خبره نص اللى عند الاستاز جلال وجبت البندقيه انا لاحظط كزا حاجه تسىء للبندقيه تماما ازاى بندقيه بعد ارع ايام سوسته تتكسر ثانيا وحضرتك جرب الحكايه دى البندقيه لو انت عمرته من غير متحط رشايه وضربت تلاقى صوت برق تحس ان البندقيه قويه قوه غريبه واول متحط الرشايه اكن البندقيه مش محصله النوريكا ال 56 يا استاذى الفاضل انا كان معايا صينى وكانت تضرب التركى دى بالجزمه وكان معايا نوريكل 73 ينفع بندقيه بقاله 10 سنين شغاله قونه تعدى بندقيه بقاله 4 ايام شغاله يا استاذى متجادلش فى حاجه فعلا سيئه من زناد ل سوسته ل دراع التعمير بياكل فى جسم البندقيه ولسه مع الشغل هيبان ليه عيوب تانيه
    عموما كل واحد حر فى نفسه وانا اسف انى طولت عليكو
    سلام

مواضيع مماثلة

-

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مايو 02, 2024 3:13 am